Tafsir bi Al-Mathur
Pengertian
Al- Ma‘thur adalah Isim Maf’ul berasal daripada perkataan ( أثرت الحديث أثرا ) dari bab(قتل).
Percakapan al-Ma’thur ialah percakapan yang yang dipindahkan ( المنقول) sama ada dari al-Quran itu sendiri, atau
dari Rasul S.A.W atau dari kalangan para sahabat dan tabi’in.Tafsir bi
al-Ma’thur ialah tafsir yang dipindahkan atau yang diriwayatkan samaada ianya
secara mutawatir ataupun sebaliknya.
(Dari
kata atsar yang berarti sunnah, hadits, jejak, peninggalan) kerana dalam melakukan
penafsiran seorang mufassir menelusuri jejak atau peninggalan masa lalu dari
generasi sebelumnya terus sampai kepada Nabi SAW.
Tafsir bi al-Matsur adalah penjelasan
Al-Qur’an sendiri, dari Rasulullah SAW
yang disampaikan kepada para sahabat, dari para sahabat berdasarkan
ijtihadnya, dan dari para tabi’in juga berdasarkan ijtihadnya.
Perkembangan Tafsir bi Al-Mathur
Perkembangan Tafsir bi Al-Mathur
terbahagi kepada lima peringkat iaitu :
Pertama: Secara Lisan atau periwayatan. Berlaku
pada zaman sahabat dan permulaan zaman tabiin iaitu kurun pertama hijrah pada
zaman Khulafa’ al-Rasyidin dan kerajaan Bani Ummayah
Melalui cara ini, para sahabat mengambil
penafsiran daripada Rasulullah saw atau para sahabat meriwayatkan daripada
sahabat iaitu dengan cara penukilan yang boleh dipercayai, diteliti dan
mengambil berat tentang sanad periwayatan. waktu ini lahirnya mufassirin dari
kalangan sahabat utama seperti khulafa’ al-Rasyidin, Ibn Masud, Ibn Abbas, Ubai
bin Kaab dan Aisyah r.a. Keadaan ini berterusan sehingga zaman permulaan tabiin
yang mana mereka menerima secara lisan dari sahabat. Pada zaman ini munculnya
Madrasah Tafsir; Ibn Abbas di Mekah, Ubay bin Kaab di Madinah dan Abdullah bin
Masud di Kufah.
Kedua: Secara penulisan bersama dengan hadith.
Cara kedua adalah hasil lanjutan daripada
cara pertama iaitu riwayat-riwayat tersebut dicatat. Pada peringkat awal ia
ditulis dalam kitab-kitab hadith seperti kitab al-Tafsir dalam sahih
al-Bukhari.
Cara ini berlaku pada zaman tabiin dan
tabi’ tabiin iaitu pada kurun ke-2 Hijrah pada zaman pemerintahan kerajaan Abasiah.
Golongan tabiin dan tabi’ tabiin telah mencatat riwayat-riwayat tafsir sama ada
dalam bentuk marfu’ atau mauquf pada sahabat atau kata-kata tabiin yang
utama(Kibar al-Tabiin). Riwayat-riwayat ini ditulis dengan sanad bersama dengan
hadith-hadith termasuklah pandangan sahabat berkaitan hadith, fiqh , aqidah dan
istinbat hukum. Pada masa ini munculnya Mujahid (104H), Said bin Jubayr (95H),
Qatadah (118H) yang mencatat tafsiran guru mereka Ibn Abbas, Muhammad bin Kaab
(120H), Zaid bin Aslam (136H) yang mencatat tafsiran Ubay bin Kaab dan Hasan
al-Basri (110H) dan Masruq bin al-Ajda’ (63H) yang mencatat tafsiran Abdullah
bin Mas’ud.
Ketiga: Penulisan tafsir bil Ma’thur dengan jalur
sanad terasing dari hadith
Pada peringkat ini tafsir bil Ma’thur
ditulis secara berasingan dari hadith. Penulisan ini berlaku pada zaman Atba’
al-Tabiin iaitu pada kurun ke-2 dan ke-3 hijrah. Antara tafsir yang dibukukan
pada tempoh ini ialah:
(a) Sahifah Ali bin Abi Talhah (143H) yang
mencatat riwayat Ibn Abbas.
(b) Tafsir Sufyan bin Said al-Thawri (161H)
(c) Tafsir Sufyan bin Uyahnah (198H)
(d) Tafsir Abd al-Razzaq bin Hammam
al-San’ani (211H)
(e) Tafsir Abd bin Humayd (249H)
(f) Tafsir Ishaq bin Rahawayh (238H)
(g) Tafsir al-Nasai (303H)
Keempat: Penulisan tafsir secara lengkap beserta
dengan sanad yang bersambung
Peringkat ini berlaku sekitar tahun ke-4
Hijri dengan tafsir menjadi satu disiplin ilmu yang tersendiri dan berpisah
secara sepenuhnya dari hadith. Para mufassirin sepanjang tempoh ini berusaha
mengumpulkan riwayat yang ma’thurat dalam tafsir dari hadith-hadith, kata-kata
sabahat, kata-kata Tabiin dan Tabi’ Tabiin.
Pada peringkat ini munculnya tafsir
al-Quran yang lengkap mengikut susunan mushaf dengan menyebut riwayat-riwayat
dan pandangan-pandangan yang ma’thur bagi setiap ayat.
Antara tafsir yang dibukukan pada
peringkat ini ialah:
ü Tafsir Ibnu Majah (273H)
ü Tafsir Imam Ibnu Jarir al-Tabari (310H)
ü Tafsir Abu Bakar bin al-Mundhir
al-Naysaburi (318H)
ü Tafsir Ibn Abi Hatim al-Razi (327H)
ü Tafsir Ibn Hibban (369H)
ü Tafsir al-Hakim (405H)
ü tafsir Abu Bakar bin Mardawayh (410H).
ü
Kelima: Pengguguran Sanad dari tafsir bil Ma’thur
Peringkat ini adalah peringkat selepas
al-Tabari, Ibn Abi Hatim, Ibn al-Mundhir dan Ibn Mardawayh. Pada peringkat para
pentafsir menggugurkan sanad riwayat-riwayat tafsir dengan tujuan memudahkan
penuntut ilmu tafsir. Mereka menyebut semua riwayat tanpa mengambil kira
riwayat yang sohih dan daif. Oleh kerana riwayat-riwayat tersebut ditulis tanpa
sanad maka sukar sekali untuk menilai riwayat tersebut dan membezakan antara
riwayat yang sohih dan daif. Para pentafsir pada peringkat ini menyebut
pelbagai pandangan yang ma’thur dari sahabat atau tabiin atau tabi;tabiin
sehinggakan ada diantara riwayat tersebut bertentangan antara satu sama lain.
Antara tafsir yang menjadi contoh kepada
peringkat ini ialah :
ü Tafsir Bahr al-Ulum oleh al-Samarqandi
ü Al-Kashf wa al-Bayan An Tafsir Al-Quran
karya Abu Ishaq al-Tha’labi
ü Tafsir Bahr al-Muhit karangan Abu Hayyan
ü Al-Durr al-Manthur fi Tafsir bil Ma’thur
hasil tangan al-Sayuti
ü Tafsir al-Quran al-Azim hasil garapan Ibn
Kathir al-Dimashqi
ü Fath al-Qadir tinggalan al-Shawkani.
Syarat-syarat Tafsir bi Al-Mathur







Sumber-sumber Tafsir bi Al-Mathur
1. Tafsir al-Quran dengan al-Quran
Sebaik-baik cara pentafsiran hendaklah
mentafsirkan al-Quran dengan al-Quran, sebab perkara yang dijelaskan secara mujmal
pada satu ayat diperincikan di tempat lain. Sehubungan itu Ibn Kathir berkata:
“ Sekiranya ada orang bertanya, apakah
jalan terbaik mentafsir, maka jawapannya ialah al-Quran itu sendiri.”
Mentafsir al-Quran dengan
al-Quran dapat dilihat dari berbagai sudut.
a) Penafsiran terhadap ayat yang ringkas
b) Penafsiran secara lebih jelas terhadap
ayat yang berbentuk menyeluruh (mujmal)
c) Penafsiran dengan mengkhususkan ayat-ayat
yang umum.
2. Tafsir al-Quran dengan hadith Rasulullah
saw
Tafsir al-Quran dengan
hadith Rasulullah saw merupakan cara kedua mentafsirkan al-Quran sekiranya
pentafsir tidak mendapat pentafsirannya dari ayat yang lain.Imam al-Safie
menyebut: Segala apa yang diberikan hukumnya oleh Rasul saw, maka itu adalah
apa yang baginda fahami daripada al-Quran. Firman Allah(Surah al-Nisa 105) :
!$¯RÎ) !$uZø9t“Rr& y7ø‹s9Î) |=»tGÅ3ø9$# Èd,ysø9$$Î/ zNä3óstGÏ9 tû÷üt/ Ĩ$¨Z9$# !$oÿÏ3 y71u‘r& ª!$# 4 Ÿwur `ä3s? tûüÏZͬ!$y‚ù=Ïj9 $VJ‹ÅÁyz ÇÊÉÎÈ “Sesungguhnya Kami menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) Kitab
(Al-Quran) Dengan membawa kebenaran, supaya Engkau menghukum di antara manusia
menurut apa Yang Allah telah tunjukkan kepadamu (melalui wahyuNya); dan
janganlah Engkau menjadi Pembela bagi orang-orang Yang khianat.”
Pentafsiran hadith kepada al-Quran dapat dilihat dalam beberapa
bentuk.
PERTAMA: Hadith
menafsirkan terhadap ayat-ayat al-Quran yang mujmal (menyeluruh). Beberapa
perintah dan kewajipan di dalam al-Quran datang dalam bentuk mujmal tanpa
diterangkan cara-cara, syarat-syarat dan rukunnya, maka sunnah berfungsi
menerangakan hukum al-Quran yang mujmal.
#sŒÎ*sù
ÞOçFøŠŸÒs% no4qn=¢Á9$#
(#rãà2øŒ$$sù
©!$# $VJ»uŠÏ% #YŠqãèè%ur 4’n?tãur öNà6Î/qãZã_
4
#sŒÎ*sù
öNçGYtRù'yJôÛ$#
(#qßJŠÏ%r'sù no4qn=¢Á9$#
4
¨bÎ) no4qn=¢Á9$#
ôMtR%x.
’n?tã
šúüÏZÏB÷sßJø9$#
$Y7»tFÏ. $Y?qè%öq¨B ÇÊÉÌÈ
“kemudian apabila kamu
telah selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan
mengingati Allah semasa kamu berdiri atau duduk, dan semasa kamu berbaring.
Kemudian apabila kamu telah merasa tenteram (berada Dalam keadaan aman) maka
dirikanlah sembahyang itu (dengan sempurna sebagaimana biasa). Sesungguhnya
sembahyang itu adalah satu ketetapan Yang Diwajibkan atas orang-orang Yang
beriman, Yang tertentu waktunya”
ibadat solat yang wajib ditunaikan mengikut waktunya
disebut secara mujmal dalam surah al-Nisa’(ayat 103). Sunnah berupa kata-kata
dan perbuatan berfungsi menjelaskan hukum al-Quran yang bersifat umum. Daripada
hadith kita dapat mengetahui waktu solat, bilangan rakaat, rukun-rukun solat,
perkara-perkara sunat, makruh dan membatalkan solat.
KEDUA:
Hadith mengkhususkan terhadap sesuatu ayat yang umum.
ÞOä3ŠÏ¹qムª!$# þ’Îû öNà2ω»s9÷rr&
(….
“Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka
untuk) anak-anak kamu..” (An-Nisa 11)
Ayat
ini menjelaskan pensyariatan harta pusaka adalah umum untuk semua anak, Seorang
anak berhak mendapat harta pusaka apabila bapa meninggal, namun hukum ini
dikhususkan oleh hadith yang diriwayatkan oleh Imam Abu Daud:
Daripada Abdullah bin Amru r.Anhuma dari Rasulullah saw
bersabda:
لاَ
يَرِثُ للْقَاتِلِ شَيء
” Seorang yang membunuh tidak boleh mewarisi.”
Hadith
ini mengkhususkan hukum yang umum dalam ayat, mana-mana anak yang membunuh
bapanya sama ada secara sengaja atau tidak sengaja tidak berhak mewarisi harta
bapanya.
KETIGA:
Hadith menentukan ikatan terhadap sesuatu ayat yang mutlak.
öNä.ät!$|¡ÎS Ó^öym öNä3©9 (#qè?ù'sù öNä3rOöym 4’¯Tr& ÷Läê÷¥Ï© ( (#qãBÏd‰s%ur ö/ä3Å¡àÿRL{ 4 (#qà)¨?$#ur ©!$# (#þqßJn=ôã$#ur Nà6¯Rr& çnqà)»n=•B 3 ÌÏe±o0ur šúüÏZÏB÷sßJø9$# ÇËËÌÈ
“isteri-isteri kamu adalah sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu
datangilah kebun tanaman kamu menurut cara Yang kamu sukai dan sediakanlah
(amal-amal Yang baik) untuk diri kamu; dan bertaqwalah kepada Allah serta
ketahuilah Sesungguhnya kamu akan menemuiNya (pada hari akhirat kelak) dan
berilah khabar gembira Wahai Muhammad) kepada orang-orang Yang beriman”
(Al-Baqarah ayat 223)
Ayat ini diturunkan bagi menolak dakwaan orang Yahudi
yang mengatakan orang yang menyetubuhi isteri dari belakang(bukannya dubur),
maka anak yang dilahirkan akan menjadi juling lalu Allah swt membatalkan
dakwaan mereka dengan menghalalkan suami mendatangi isteri dari arah mana yang
mereka kehendaki.
KEEMPAT:
Hadith menjelaskan kemusykilan yang terdapat pada ayat al-Quran.
4
(#qè=ä.ur
(#qç/uŽõ°$#ur
4Ó®Lym tû¨üt7oKtƒ ãNä3s9 äÝø‹sƒø:$# âÙu‹ö/F{$# z`ÏB ÅÝø‹sƒø:$# ÏŠuqó™F{$# z`ÏB Ìôfxÿø9$# (
“…dan makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamu benang
putih (cahaya siang) dari benang hitam kegelapan malam), Iaitu waktu fajar… “
(Al Baqarah 187)
Ada dikalangan para sahabat yang berpendapat maksud
benang ialah (العقال ) hakikat
benang itu sendiri yang berwarna putih dan hitam. Tetapi ianya dijelaskan oleh
Rasulullah saw :
بل
هو سواد الليل وبياض النهار
Maksudnya: “Tidak begitu ! yang dimaksudkan ialah
kegelapan malam dan terangnya siang.”
KELIMA:
Hadith menguatkan kedudukan sesuatu hukum yang terdapat dalam al-Quran.
šúïÏ%©!$#ur
šcrã”É\õ3tƒ
|=yd©%!$#
spžÒÏÿø9$#ur Ÿwur $pktXqà)ÏÿZãƒ
’Îû
È@‹Î6y™
«!$# Nèd÷ŽÅe³t7sù A>#x‹yèÎ/
5OŠÏ9r&
ÇÌÍÈ
“dan (ingatlah) orang-orang Yang menyimpan emas dan perak serta
tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka Dengan
(balasan) azab seksa Yang tidak terperi sakitnya.” (At Taubah ayat 34)
Ayat ini dikuatkan lagi dengan hadith yang diriwayatkan
oleh Imam Muslim dari Abu Hurayrah r.anhu dari Rasulullah saw bersabda:
Mana-mana orang yang memiliki emas dan perak dan tidak
menunaikan haknya, maka mereka akan diseterika dengan seterika yang dibuat dari
api neraka, seterika itu dipanaskan di neraka jahannam, kemudian disapu pada
dahi dan belakang mereka, apabila sejuk hukuman yang sama akan diulang, pada
hari yang satu hari bersamaan 50, 000 tahun, sehinggalah Allah Taala menentukan
hukuman antara hamba-hambanya lalu ditentukan jalannya samaada ke syurga atau
ke neraka.[Hadith riwayat Imam Muslim no.987]
KEENAM:
Hadith menerangkan dengan lebih meluas apa yang dikemukan oleh al-Quran.
Contohnya hadith yang menerangkan kedudukan benda-benda
yang dihalalkan sama ada yang tinggal di laut atau di sungai, sabdanya:
Maksudnya: “ Adalah bersih airnya dan halal
bangkainya.”
Jelasnya hadith Rasulullah saw memainkan peranan yang
begitu penting dalam mentafsirkan ayat-ayat al-Quran. Tanpanya adalah amat
sukar memahami rahsia-rahsia yang tersirat disebalik ayat-ayat Allah. Oleh itu
para ulamak berpendapat hadith adalah unsur kedua terbaik dalam
mentasebabkanfafsir al-Quran.
KETUJUH:
Hadith mentafsirkan perkataan-perkataan al-Quran.
7. bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan)
mereka yang sesat.
Siapakah yang dimurkai dan sesat dalam ayat di atas?
Diriwayatkan oleh Imam al-Thirmidhi dan Imam Ahmad dari
Adi bin Hatim al-Tai R.anhu katanya: Berkata Rasulullah saw: Sesungguhnya
mereka yang dimurkai ialah orang-orang Yahudi manakala mereka yang sesat ialah
orang Nasrani.
[Lihat al-Thirmidhi:hadith no.2953, Ahmad:j.4, hal.378]
Rasul saw dalam hadith ini mentafsirkan sebahagian dari
golongan yang dimurkai sebagai contoh dan bukannya khusus kepada orang Yahudi
sahaja. Orang yang dimurkai Allah kerana mereka mengetahui kebenaran tetapi
mereka meninggalkannya selepas mereka berilmu dan sifat ini sangat tepat dengan
orang Yahudi, manakala golongan yang sesat ialah kerana kejahilan dan hal ini
bertepatan sekali dengan orang Nasrani.
Demikianlah tujuh bentuk pentafsiran hadith terhadap al-Quran.
3. Tafsir
al-Quran dengan perkataan para sahabat
Tafsir sahabat adalah antara tafsir
yang patut diterima dan dijadikan pegangan kerana mereka menerima ilmu secara
langsung dari Rasulullah saw. Para sahabat menyaksikan wahyu, mengetahui asbab
al-Nuzul dan memiliki kemampuan dalam memahami al-Quran(Ibn Taymiyyah)
Abdullah bin Masud menyebut tentang
nikmat Allah kepadanya dalam memahami al-Quran:
“Tanyalah kepadaku. Maka Demi Allah
yang tiada tuhan selain-Nya, tidak turun satu ayat dari kitab Allah melainkan
aku mengetahui tentang apa diturunkan, di mana diturunkan, sekiranya aku
mengetahui satu tempat seorang yang lebih tahu tentang kitab Allah dariku dan
aku boleh sampai dengan kenderaan, nescaya aku akan bertemu dengannya.” [ Lihat
Tahzib Tafsir al-Tabari , j.1, hal.42-43]
Namun tafsir para sahabat diterima menjadi pegangan
dalam tafsir al-Quran perlulah memenuhi kriteria berikut:
a)
Sanadnya baik dan tidak terputus
b)
Perawinya bersifat adil dan mempunyai hafalan yang baik
c)
Riwayat tidak bertentangan dengan athar sahabat lain yang lebih
kuat
d)
Riwayat tidak bertentangan dengan hadith nabi yang sahih
e)
Tidak bertentangan dengan al-Quran
Contoh:
Saidina Umar pernah dihadapkan dengan satu masalah di
mana seorang lelaki telah dibunuh oleh ibu tiri dan saudaranya. Untuk
menjatuhkan hukuman bunuh ke atas dua orang yang membunuh satu jiwa tidak
begitu tepat kerana nas al-Quran hanya menyebut:
Lalu Sayyidina Ali memberi pandangan dan berkata:
“ Wahai Amirul Mukminin, jika tuan hamba lihat seorang itu
berkongsi membunuh seekor kambing, maka masing-masing mengambil habuan
masing-masing, adakah Amirul Mukminin akan memotong tangan-tangan mereka.”
Jawab Saidina Umar : “ Sudah tentu..” Maka di jawab oleh Sayyidina Ali:
Begitulah sebaliknya.
Dengan penjelasan Saidina Ali tersebut, Saidina Umar menulis surat
kepada pegawainya agar dihukum bunuh kedua-duanya.
4.
Tafsir al-Quran dengan Pandangan Tabiin
Para ulama berselisih pandangan
berhubung tafsir al-Quran dengan pandangan Tabiin adakah ianya termasuk dalam tafsir
bi al-Ma’thur atau tidak. Pandangan yang kuat ialah tabiin termasuk dalam
tafsir bi al-Ma’thur kerana mereka adalah murid kepada para sahabat.
@dafodiljue^_^
No comments:
Post a Comment